A Barokk
A Barokk a reneszánsz után következő stílustörténeti korszak és korstílus, amely kb. 1600-tól kb. 1750-ig tartott, és melyre bonyolult minták, gazdag díszítés, monumentalitás jellemző. Közvetlenül a manierizmusból fejlődött ki. A barokk késői ága a copf, ill. rokokó stílus.
A Barokk szó az olasz barocco szóból ered, ami nyakatekert okoskodást jelent. Ez a barokkra jellemző túldíszítettségre és formai bravúrosságra utal.
A Barokk egy jelentős világnézeti fordulat a reneszánsz után. A barokk a teremtés tökéletességének vallásos emberi megfelelője. Innét ered a minden részlet kidolgozására kiterjedő emberi erőfeszítés, amelynek eredménye a barokk stílus.
Főbb stílusjegyei:
- mozgalmasság, dinamizmus
- monumentalizmus
- heroizmus
- patetizmus
- conceto (meglepetés), az illúzió valóságként való beállítása
- dekorativitás
- titokzatosság
- misztika
- komplexitás, bonyolultság
- erős kontrasztok
- látványosság
- bonyolult, túldíszített formák
BAROKK ÖLTÖZETEK
 A 17. század első felében a divatot a németalföldi polgárok indították. Viseletük stílusa oldottabb, szabadabb, és fontosnak tartotta a kényelmet. A női ruhát már nem merevítette az abroncs, eltűnt a fűző. Számos alsószoknyát használtak, ezek tették teltebbé az alakot. A gallér alacsonyabb lett, széles csipkéből készült. A ruhaujj szabadon hagyta az alsókar nagy részét.
A 17. századi francia udvar öltözködésének legfontosabb eleme a paróka lett. A hölgyek ruházkodása ebben az időszakban nem volt pompásabb a férfiakénál. A nyakkivágás már a vállra is kiterjedt, a felsőszoknyát elől középen kinyitották. A női öltözködés stílus szempontjából ellentéte volt a férfinak. A szoknyát újra összevarrták a derékkal és az újra divatba jött karcsúságot a fűzőkkel érték el. A férfiviseletet kényelmes, rövid felsőzeke jellemezte, amit sűrű pitykegombok sora díszített. Az elöl szétnyíló, széles fekvőgallért csipke szegélyezte. Az ujjak hasítékában jól látható ing kézelőjén is ez ismétlődik. A nadrág egyre bővült, térd alattig ért, oldalt szalagcsokorral díszített hasítékkal. Gyakran szalagcsokorsor került a magas derékvonalra is, aminek nadrágtartó szerepe lehetett.
A kardot most már nem az övön, hanem különböző szélességű bandalléron viselték. Lábbelijük szögletes orrú kokárdás cipő vagy csizma volt, magas sarokkal, sarkantyúval és igen bő, tölcséres szárral, hogy a nadrágra fel lehessen húzni. Félvállra vetett köpeny és széles karimájú, strucctollas kalap egészítette ki öltözékűket.
A barokk vége felé az öltözködésben a játékosság kezdi kiszorítani a merevséget. Az öltözködés valamivel kényelmesebb és praktikusabb lett, a parókák kisebbek lettek. A nők ruhakivágása még nagyobb lett, a derekat elől csak enyhén fűzték be, és új életre kelt az abroncsszoknya.